ŚLUBY UŁAŃSKIE (1934)
Melodramat ▪Wojenny
(w czołówce: komedia)
Reżyseria
Mieczysław Krawicz
Wytwórnia
BLOK-MUZAFILM
Zarys fabuły*
Płk. Gończa zostaje dowódcą pułku ułanów. Z tej okazji spotyka się z kadrą dowódczą w kasynie oficerskim na uroczystej kolacji, podczas której jej uczestnicy ślubują wieczny stan kawalerski. Wieczorem przyjaciel Gończy, major Załęski, zagłębia się w lekturze prowadzonego przez siebie pamiętnika i oddaje wspomnieniom... Jest rok 1914, gdy jako szesnastoletni chłopak, wstępuje do Legionów i wyrusza na wojnę. Z grupą kawalerzystów, których dowódcą jest Gończa, pieszo i z siodłami na plecach docierają do majątku we wsi Pleszczowice, gdzie zostają gościnnie przyjęci przez jego właściciela Stanisława Pleszczyńskiego i jego żonę Marię. Pleszczyński zgadza się na rekwizycję koni i wyrusza razem z ułanami na wojnę. W domu pozostaje Maria, w której zakochał się Gończa i mała Krzysia, siostrzenica dziedzica. Wojna, na której wachmistrz Pleszczyński ginie, dobiega końca... Mija kilkanaście lat. Pułk, w którym służą Gończa i Załęski, wyrusza na manewry, które odbywają się w okolicy wsi Pleszczowice...
W rolach wiodących
Maria Modzelewska | Maria, żona Pleszczyńskiego |
Tola Mankiewiczówna | Krzysia, siostrzenica Pleszczyńskiego |
Franciszek Brodniewicz | Gończa |
Witold Conti | Jan Załęski |
Władysław Walter | doktor Demol |
W pozostałych
Aleksander Żabczyński | dziedzic Stanisław Pleszczyński |
Władysław Lenczewski | Lasota |
Wojciech Ruszkowski | rotmistrz Teofil Jakubek |
Stanisław Sielański | Grześ, ordynans Załęskiego |
Czesław Skonieczny | wachmistrz Patyczek, ordynans Gończy |
Niunia Szalonek | Krzysia, jako dziecko |
Maria Żabczyńska | Agata, gosposia w pleszczowickim dworze |
Wanda Jarszewska | gosposia doktora Demola |
Irena Skwierczyńska | Barbara, gosposia doktora Demola |
Feliks Żukowski | Antek, parobek Pleszczyńskiego |
Ziemowit Karpiński | ułan w oddziale komendanta Gończy |
Andrzej Bogucki | porucznik w kasynie oficerskim |
Wacław Pawłowski | porucznik w kasynie oficerskim |
Leszek Pośpiełowski | porucznik w kasynie oficerskim |
Jerzy Sulima-Jaszczołt | porucznik w kasynie oficerskim |
Leopold Morozowicz | członek komisji poborowej |
i inni |
Oprawa muzyczna
Muzykę skomponował Marian Hemar, który jest również autorem słów piosenek. Motywem przewodnim filmu jest melodia piosenki „To jest awans dla panny”.
Piosenka
To jest awans dla panny (1)
śpiewa
Maria Modzelewska
Kiedy ułan powie pannie: o ukochana
To nie wypada już pannie gniewać się, ani śmiać
Bo to jest honor dla panny, bo to jest order dla panny
Więc proszę baczność, i zamknąć oczy, i usta dać
Kiedy panna usłyszy: kocham cię z ust ułana
To już tak musi być, że kocha go
Bo to jest honor dla panny, bo to jest order dla panny
- Zrozumiano?
- Zrozumiano!
- No no
Co stąd, że ułan śliczny
Co stąd, że serce mi zwiódł
Kiedy trąbka za oknem zagra
Zatrzymać go daremny trud
Przysięgi wszystkie kłamią
Nad tobą inna jest moc
Która wyrwie cię z moich ramion
Słyszysz trąbki głos w tajemną noc
Kiedy ułan powie: żegnaj ukochana
To nie wypada już pannie skarżyć się, ani łkać
Bo to jest honor dla panny, bo to jest order dla panny
Więc proszę baczność, i otrzeć oczy, i usta dać
Kiedy panna usłyszy: żegnaj mi z ust ułana
To już tak musi być, lub krzyża znak
Bo to jest honor dla panny, bo to jest order dla panny
- Zrozumiano?
- No tak
Piosenka
To jest awans dla panny (2)
Śpiewają
Witold Conti
Tola Mankiewiczówna
Co stąd, że panna śliczna
Co stąd, że ma usta jak miód
Kiedy taka niesympatyczna
Że kochać ją daremny trud
Za siebie kryje ręce
I słodką odwraca twarz
To nie tak, jak w tej piosence
Którą miła ma, zapewne, znasz
Kiedy ułan powie pannie: o ukochana
To nie wypada już pannie bronić się ani śmiać
Bo to jest honor dla panny, to jest awans dla panny
Proszę baczność, i zamknąć oczy, i usta dać
Kiedy panna usłyszy: kocham cię z ust ułana
To już tak musi być, że kocha go
Bo to jest awans dla panny, bo to jest honor dla panny
- Zrozumiano?
- Zrozumiano!
- No no
Co stąd, że ułan śliczny
Co stąd, że tak serce mi zwiódł
Kiedy trąbka zagra za oknem
Zatrzymać go daremny trud
Piosenki wszystkie kłamią
Nad tobą inna jest moc
Która wyrwie cię z twoich ramion
O najdroższy mój, w daleką noc
Kiedy ułan powie pannie: o ukochana
To nie wypada już pannie bronić się ani śmiać
Bo to jest order dla panny, to jest awans dla panny
Proszę baczność, i zamknąć oczy, i usta dać
Kiedy panna usłyszy: kocham cię z ust ułana
To już tak musi być, że kocha go
Bo to jest order dla panny, to jest awans dla panny
- Zrozumiano?
- Zrozumiano!
- No no
Piosenka
Jak całować, to ułana
śpiewają
Stanisław Sielański i
Czesław Skonieczny
z towarzyszeniem
Marii Żabczyńskiej i
Ireny Skwierczyńskiej
Przeciw cywilom nikt nie ma nic
Cywila może piękna płeć
Szanować i poślubić
Z cywilem można dziecko mieć
Można go nawet lubić
Lecz w życiu czyż rozchodzi się wyłącznie o szacunek
Co robić skoro wchodzi w grę panieński pocałunek
Chcesz coś więcej w sercu czuć
To przepraszam pannę, wróć!
Jak całować, to ułana
I w to naturalnie, w to naturalnie
Jemu graj
I gdy na śmierć jest panna zakochana
No to naturalnie, to naturalnie
Jego raj
Bo w sercu ułańskim
Gdy wyłożyć je na dłoń
Na pierwszym miejscu panna jest
Przed panną tylko koń
Dlatego, jak całować, to ułana
I on naturalnie też, jak chcesz
Ciekawostka* (błędy w filmie)
Akcja filmu rozgrywa się głównie we wsi Pleszczowice. Natomiast na drogowskazach prowadzących do wsi umieszczono nazwę Pleszczewice.
* zakładka ‘Wstęp’